Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

2 dec. 2013

2. Nordpolen: ”Vi är många som är vakna i natt”


 Nordpolens andra skiva är cirka dubbelt så bra som debuten från 2008, då Pelle Hellström skapade osvensk stämning i en tv-intervju med Jenny Strömstedt. Nu lyckas han ta det osexigaste instrumentet dragspel och använda det i den kåtaste låt som gjorts på svenska, ”När mitt blod pumpar i dej”. Ännu bättre är ”Dom mörka molnen”, som tar CEO (Eric Berglund) till hjälp för att skapa årets ljuvaste melodi, med en viktig text. En skiva som använder fler taktpinnar än pekpinnar. Också det en smula osvenskt.

6 kommentarer:

  1. Den intervjun är bra tv, Jenny Strömstedt.. Lorenz & Sackarias 'Molnen' har också något.

    SvaraRadera
  2. Nordpolen slog Lorentz.. redan i min Ipod, tack.

    SvaraRadera
  3. Kul! Minns den intervjun som till hälften pinsam, till hälften genial. Men "Dom mörka molnen" är en låt som definitiv växer, & växer sig fast.

    SvaraRadera
  4. Du har rätt, jag vred mig i stolen (eller var jag nu satt, soffan?). Den är bra för att han är den person han är. Och det förstår inte Jenny Strömstedt. Det är så här jag minns det i alla fall.. apropå det har radiotjänst hört av sig, bara att betala licens fast jag slängde tv:n i februari 2012. Fr o m 5/12. Kanske att jag går in på svt.play när jag ändå betalar. 5.70 per dag tydligen (Melodifestivalen håller jag mig långt borta från dock)

    SvaraRadera
  5. Tycker det var ett av få bottennapp av Strömstedt, som annars är klok & balanserad. Men här missförstod hon totalt - låt honom vara annorlunda då, alla behöver ju inte jamsa med i alla situationer.

    Licensen är ju så dyr, bl a p g a t ex schlagerfestivalen ...

    (Vad jag hatar förkortningar!)

    SvaraRadera
  6. Jag har nog sett för lite av henne, på något sätt "dömde" jag henne också p g a det här (det är detta jag minns.. såg inte mycket på tv, och hellre svt:s nyhetsmorgon). Omvärdering öppet, du har gott omdöme.

    Ja schlagerfestivalen är ju bombastisk! Utan den kanske det hade varit 4.70 per dag.

    SvaraRadera