Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

22 feb. 2012

Hjärnstormar


Här två nummer av tidskriften Hjärnstorm, som jag har läst den senaste tiden, medan jag har skyndat mig mellan provrättning, provvaktning, provtillverkning, och en och annan (o)hederlig lektion mellan varven. Det är nummer 109 respektive 110 av den här skriften, som jag tycker bara blir bättre och bättre. Åtminstone den vänstra – med Hans Jörgen Johansens suggestiva och vackra fotografi – med temat ”landskap”, och däribland en lång lysande essä av Paul de Man, som detaljerat analyserar detaljerna i två dikter av Wordsworth och Yeats. Men också Anna Enströms text om Kant, och ett stycke Homeros illustrerat med en Strindbergsmålning. Det är ambitiöst skrivna texter, som jag har läst sävligt och noggrant, och därför tog det så lång tid att ta sig igenom numret att nästa hann utkomma – alltså den högra – med temat ”IKEA etc”, vilket jag uppfattar som motsatsen till landskapet, då det handlar om hemmet och dess inredning. Ja, en text om Kamp(f)rad också, som kritiskt granskar varumärkesbyggnationen. Det här numret är inte lika tungt belastat med teori, så jag läser det lite snabbare. Nästan längst tid hamnar jag hos sublimt vackra stillbilder från duon IC 98s (Visa Suonpää och Patrik Söderlund) installation View from the Other Side. För att inte tala om Kristoffer Leandoers essä om Mallarmés pläd: för första gången på länge en svensk genuin essä – en text som rör sig kantigt och bångstyrigt och hamnar lite på snedden, och lockar till leenden och bryderier, som är lekfull och lärd och påhittig och svår. Så efterlängtat med den här typen av oförutsägbara texter, som utgår från det konkreta och mellanlandar i allt möjligt abstrakt.

2 kommentarer:

  1. Trodde du skulle ta till flykten men du verkar bli kvar vid din läst/vid det du läst (kritikerfestival i Köpenhamn/Malmö: Se hela programmet på www.kritikerseminariet.nu)?

    SvaraRadera
  2. Om jag rymmer sker det i etapper. Dock inte till Malmö, tyvärr - - -

    SvaraRadera