Hon skämdes för sanningen. Lögnen var så mycket anständigare.

We begin to live when we have conceived life as tragedy

1 sep. 2011

Om parfym är svaret ...

En gång på 90-talet eller så läste jag en enkät där olika rockartister svarade på en massa ovidkommande frågor. Vad jag minns bläddrade jag i en musiktidning på något bibliotek, det var en vanlig dag på den tiden, någon hade i vanlig ordning rivit ut en artikel om Tarantino, och i vartannat nummer handlade det om Blur och Suede. På frågan om favoritparfymen hade många ett fyndigt svar, alltifrån vodka till - ja, en del andra saker. Därför blir jag lite konfunderad nu när jag ser att Julian Casablancas gör reklam för ett franskt parfymmärke. Om jag fick välja en rockstjärna som jag inte förknippar med parfym är det just Casablancas. Ungefär i den här vevan på 90-talet gjorde Nirvana låten "Scentless Apprentice", om Jean-Baptiste Grenouille, den luktlöse mördaren i Süskinds roman Parfymen, vilket jag redan då tyckte var en ocool idé. Men visst, Casablancas behöver pengar till - ja, vad han nu lägger pengarna på, vilket jag tippar inte är parfym - - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar